3rd IGO Meeting

The 3rd edition of IGO meeting will take place on April 17th & 18th, 2018 in Nantes at ENSA (Ecole Nationale supérieure d'Architecture, 6 quai F. Mitterrand, Nantes, France).
For all information, do not hesitate to visit our website. Your contact : valerie.pecqueret@univ-nantes.fr

Visit of the Scientfic Advisory Board (SAB)

The next SAB meeeting will take on April 19th & 20th, 2018 in Nantes at IRS-UN, Amphi. D. Escande (8 quai Moncousu, Nantes, France).

Last publications

JACI
Thymic stromal lymphopoietin does not activate human basophils

Nina Salabert-Le Guen, PhD, Caroline Hémont, PharmD, PhD, Agathe Delbove,MD, Caroline Poli, MD, PhD, Cécile Braudeau, PhD, Aurélie Fantou, PharmD, Karine Amouriaux, PhD, Gaelle Bériou, PhD, Jérôme C. Martin, PharmD, PhD, Luc Colas,MD, Vassili Soumelis, MD, PhD, Régis Josien, MD, PhD

Journal of Allergy and Clinical Immunology (Dec 2017) - Download full text

Scientific report Nature
Generation of gene-edited rats by delivery of CRISPR/Cas9 protein and donor DNA into intact zygotes using electroporation

S. Rémy, V. Chenouard, L. Tesson, C. Usal, S. Ménoret, L. Brusselle, J.-M. Heslan, T. H. Nguyen, J. Bellien, J. Mérot, A. De Cian,C. Giovannangeli, J.-P. Concordet & I. Anegon

Scientific Reports 7, Article number: 16554 (2017) - Download full text

Nature Comm
IL-2 imprints human naive B cell fate towards plasma cell through ERK/ELK1-mediated BACH2 repression

N. Hipp, H.Symington, C. Pastoret, G. Caron, C. Monvoisin, K.Tarte, T. Fest & C. Delaloy

Nature Communications 8, Article number: 1443 (2017) - Download full text

Seminars

Pärt PetersonPärt Peterson

Autoimmune regulator in immune tolerance

Institute of Biomedicine and Translational Medicine Biomedicum, University of Tartu
November 21st, 2017, 11h - CHU Jean Monnet

Bruno LucasBruno Lucas

Caractérisation des lymphocytes T alpha/beta et gamma/delta résidents des organes lymphoïdes secondaires

Institut Cochin, Paris
November 14th, 2017, 11h - IRS-UN

Julien MarieJulien Marie

TGF-beta signaling in immune cells prevents from microbiota induced colorectal cancer

Centre de Recherche en Cancérologie à Lyon
November 13th, 2017, 9h15 - IRS-UN

Programme of courses "option Immuno-Cancéro"

The programme of this formation can be downloaded here.

Mélanome : les promesses de l’immunothérapie

Booster le système immunitaire des patients pour les aider à lutter eux-mêmes contre leur cancer ! Telle est la mission de l'immunothérapie. Travaillant depuis 25 ans sur le sujet et notamment sur le mélanome, une équipe de recherche du Centre Régional de Recherche en Cancérologie Nantes-Angers (CRCNA) étudie les spécificités et les fonctions d'un nouveau type de lymphocytes T, appelés lymphocytes T double-positifs, qu'elle a découvert en 2009 dans des mélanomes de stade avancé. Ces lymphocytes T sont-ils des alliés contre cette tumeur ? Comment l'équipe procède-t-elle pour le savoir ? Suivez pas à pas leurs recherches et leurs premiers résultats. Ce film a été réalisé grâce au soutien de la Région Pays de la Loire sur le projet "Impact des lymphocytes T αβ double positifs CD4+CD8+ intra-tumoraux sur la réponse immune anti-mélanome »